Академічна доброчестність
"Вища освіта без чесності – це лише папірець."
– Томас Джефферсон
Академічна доброчесність:
основа якісної освіти
Академічна доброчесність – це сукупність етичних принципів та норм, яких повинні дотримуватися всі учасники освітнього процесу: студенти, викладачі, науковці та адміністрація навчального закладу. Вона забезпечує чесність, справедливість і відповідальність у навчанні та науковій діяльності.
Принципи академічної доброчесності
Форми порушення академічної доброчесності
Як дотримуватися академічної доброчесності?
Законодавче регулювання
Відповідальність за порушення
-
Чесність – дотримання правдивості та уникнення будь-яких форм обману.
-
Довіра – створення атмосфери взаємоповаги та впевненості у доброчесності учасників освітнього процесу.
-
Справедливість – рівні умови для всіх учасників навчального процесу, об'єктивність у оцінюванні.
-
Відповідальність – усвідомлення наслідків академічних порушень.
-
Повага – визнання прав інтелектуальної власності та заслуг інших осіб.
-
Прозорість – відкритість процедур оцінювання, публічність правил навчання та наукової діяльності.
Порушення академічної доброчесності негативно впливають на якість освіти та довіру до навчального закладу. Основними видами недоброчесної поведінки є:
-
Плагіат – використання чужих ідей або текстів без належного посилання.
-
Фабрикація – вигадування або фальсифікація даних у дослідженнях.
-
Списування – використання заборонених матеріалів під час виконання контрольних або екзаменаційних робіт.
-
Самоплагіат – повторне використання власних робіт без відповідного посилання.
-
Підкуп і корупція – отримання оцінок або академічних переваг нечесним шляхом.
-
Самостійно виконувати навчальні завдання.
-
Правильно оформлювати посилання на джерела.
-
Дотримуватися правил цитування в наукових і курсових роботах.
-
Уникати використання заборонених матеріалів на іспитах.
-
Поважати інтелектуальну власність інших авторів.
-
Відмовлятися від участі у корупційних схемах.
Академічна доброчесність регулюється Законом України "Про вищу освіту", який встановлює основні принципи та механізми забезпечення якості освіти та запобігання порушенням доброчесності.
-
Відповідно до статті 52 Закону України "Про вищу освіту", учасниками освітнього процесу у закладах вищої освіти є:
-
наукові, науково-педагогічні та педагогічні працівники;
-
здобувачі вищої освіти та інші особи, які навчаються у закладах вищої освіти;
-
фахівці-практики, які залучаються до освітнього процесу на освітньо-професійних програмах;
-
інші працівники закладів вищої освіти.
Навчальні заклади розробляють внутрішні політики щодо академічної доброчесності, які передбачають відповідальність за порушення. Санкції можуть включати:
-
Перездачу роботи або іспиту.
-
Зниження оцінки.
-
Відрахування з навчального закладу (у випадку систематичних порушень).
-
Відмова у присудженні наукових ступенів чи вчених звань.
-
Анулювання присуджених наукових ступенів або кваліфікаційних категорій.
-
Заборона на участь у роботі певних органів або зайняття відповідних посад.